Zes tips om complexe projecten succesvol aan te pakken

Wat ik vaak meemaak, is dat eenvoudige communicatieprincipes op complexe projecten worden toegepast. Eenvoudige communicatieprincipes werken ongeveer zo: je legt iets uit, mensen begrijpen het, vervolgens doen ze wat je van hen verwacht. Heerlijk lijkt me dat! Maar helaas. Begrijpen is nog geen willen. En willen geen doen.
Complexe communicatieprojecten kenmerken zich doordat er veel betrokkenen zijn met uiteenlopende belangen waaraan je iets vraagt. Vaak is dat iets wat ze wel of juist niet moeten doen. Een verandering in gedrag dus. Gedragsverandering is echter moeilijk te bewerkstelligen, vooral als de effecten ervan indirect zijn of pas op langere termijn zichtbaar worden.
De drijfveren van ons gedrag zijn ontzettend complex en we zijn er goed in om ons vertrouwde gedrag in stand te houden. Toch kun je met communicatie gedrag beïnvloeden mits alles klopt: de toon, de timing, de boodschap, de context, de middelen, de vorm. Waarbij je de psychologische en sociale aspecten van gedrag in je communicatieaanpak adresseert.
Zes praktische handvatten bij complexe communicatieprojecten
1. Begin bij het einde
Als eerste een belangrijk cliché: start with the end in mind. Stel scherp waar je op uit wilt komen, want dat is leidend voor de keuzes die je gaandeweg maakt. Bovendien schuilt in de gewenste uitkomst het waarom. Waarom wil je dit, wat wil je ermee bereiken, wat is het doel, nut, noodzaak? Terugkerende thema's in je communicatie.
Vanuit het eindpunt ga je terugplannen, backward planning. Als je dan en dan daar en daar wilt uitkomen, wat moet je dan doen in welke volgorde?
2. Ben wendbaar
Je weet waar je uit wilt komen en welke mijlpalen je onderweg zult passeren. Op korte termijn leg je de acties vast, op langere termijn laat je het open, geef je richting. Niet het hele traject is te overzien, het is goed om wendbaar te blijven. Om je steeds weer af te vragen: zijn we op de goede weg? Is wat we eerder hebben bedacht nog steeds de beste weg? Denk aan de reflectieve communicatiescrum
van Betteke van Ruler.
3. Biedt informatie gelaagd aan
Ons absorptievermogen voor informatie is bijzonder laag. Dat wordt vaak vergeten. Als je alles in één keer vertelt, blijft niets hangen. Mensen haken simpelweg af, murw gebeukt door de overvloed aan informatie. Het is daarom van belang om informatie gelaagd aan te bieden. Je voegt steeds relevante informatie in kleine porties toe. Toegesneden op je publiek, op het juiste moment, met de juiste middelen. En ook: met voldoende diversiteit in middelen en vormen van communicatie - live, visueel, tekstueel.
4. Zoek interactie
Hoe complexer het communicatieproject, hoe meer interactie dat vraagt. Simpele projecten en veranderingen kunnen toe met simpele communicatieprincipes. Complexe vraagstukken hebben tijd nodig en vragen veel interactie met belanghebbenden. Het voordeel van interactie is dat je direct feedback krijgt. Dit geeft je de mogelijkheid om de beeldvorming bij te sturen. Belangrijk, want bij complexe vraagstukken lopen interpretaties van de ontvangen informatie ver uiteen. Hier kun je niet adequaat op reageren als je communiceert via email, intranet en dergelijke. De feedback en interpretatie vinden dan buiten je invloedssfeer plaats.
5. Ga naar de basis van gedrag
Iedereen is uniek en interpreteert informatie op zijn eigen unieke manier. Het filter in ons hoofd is in de loop van ons leven opgebouwd door persoonlijke ervaringen, kennis en persoonlijkheid, en wordt daarnaast bepaald door context - hoe je je voelt op dat moment, hoe de mensen in je omgeving reageren, waar je bent.
Iedereen interpreteert informatie op zijn eigen unieke manier, al zijn er vaak wel gemene delers. De basisbehoeften en angsten van mensen zijn universeel. Iedereen zoekt veiligheid, zekerheid, erkenning. Iedereen heeft in meer of minder mate existentiële angsten, zoals het buiten de groep vallen, honger, onveiligheid etc. Dit zijn de drijfveren van ons gedrag. Vaak zijn reacties op je communicatie te herleiden naar deze basisbehoeften en –angsten. Door op dit basale niveau te reflecteren op communicatie, kun je je communicatie veel effectiever maken.
Lees meer hierover in de blogs van de Academie voor Gedragsverandering , heerlijk leesvoer.
6. Leef het voor
En tot slot: leef het voor. Goed voorbeeld doet goed volgen. Iedereen weet het, toch wordt hier vaak niet of onvoldoende gevolg aan gegeven. Gedrag is de belangrijkste voorspeller van gedrag. Mensen volgen je gedrag, niet je woorden. Geloofwaardigheid ontstaat door het gedrag dat mensen van je zien. Iets wel zeggen, maar niet doen, is funest voor de verandering die je wilt bereiken.
Tom van der Weegen

